Olykor kínosnak érezzük, ha nem adunk, néha pedig akkor is gondolkodás nélkül adjuk, ha egyébként nem is vagyunk annyira elégedettek – két végleg a borravaló témaköréből, melyet most jó alaposan körbejárunk!
A borravaló eredete
A borravaló bizony nem új keletű találmány, eredetére azonban többféle visszaemlékezés is akad.
- Egy német kézműves 1509-ben döntött úgy, hogy egyik vásárlójától „ivópénzt” is kér extraként, vélhetően a munka közben elvégzett bor fedezésére.
- A borravaló az angol teakertekben alakult ki: a teafőző konyha általában nagyon messzire esett a kertben beszélgető vendégektől, ezért a szolgáltatás gyorsítása érdekében az asztalokra helyezett TIPS feliratú edényekbe dobtak egy kis pénzt (TIPS= To Insure Prompt Service, vagyis kb. a gyors szolgáltatás biztosítása érdekében).
- Megint mások szerint a borravaló forrása ennél is egyszerűbb, a felszolgálókat az elégedett vendégek olykor-olykor meghívták egy-egy pohárka borra.
Hol adunk borravalót?
Borravalót leginkább a turizmus és vendéglátás területén szokás adni, de általában minden olyan helyeken felmerülhet, ahol valamilyen szolgáltatást veszünk igénybe és borravaló adása révén fejezzük ki elégedettségünket.
A tipikus szituációk, ahol borravaló adható:
- Étterem
- Szálloda
- Idegenvezető
- Taxi
- Ruhatár
- Benzinkút
Mikor adunk borravalót?
Az előbbi példákból kiindulva borravaló etikett alapján az alábbi szituációkban adunk, persze ezek leginkább csak példák.
- Étterem: Ha a pincér kedves, segítőkész, odafigyel ránk.
- Szálloda: Ha elégedettek vagyunk a szobalány munkájával, ha tiszta a szobánk és cserélik a törölközőt.
- Idegenvezető: Ha kedves, figyelmes, extra segítséget ad.
- Taxi: Ha segít a bőröndök ki-be pakolásakor, nem visz el extra „városnézésre”, helyettünk nyitja, csukja az ajtót (legalábbis ez lenne az alapból normális).
- Ruhatár: Ha nincs külön ruhatári díj, a ruhatáros kedves és vigyáz a leadott ruhára.
- Benzinkút: Ha pl. lemossa az ablakainkat (persze előtte kérdezi), ellenőrzi az olajszinten, ill. segít a tankolásban.
Mennyi a borravaló mértéke?
Magyarországon a borravaló általánosan elfogadott mértéke 10-15 százalék között mozog. A maximumot persze csak akkor célszerű megadni, ha tényleg maximálisan elégedettek voltunk a szolgáltatással, lényegében a százalék mértéke egyfajta visszajelzés erről. Ha nem adunk borravalót, azzal azt jelezzük, hogy egyáltalán nem voltunk elégedettek, aminek okára persze olykor rá is kérdeznek.
A szervizdíj ugyanaz, mint a borravaló?
A kérdés megválaszolása nem kézenfekvő, ugyanis a vélemények eltérőek. A vendégek többsége szerint a szervizdíj egyenlő a borravalóval, vagyis ha ilyen helyen jár, akkor külön borravalót általában nem fizet. A vendéglátó szakmának épp ellenkező a véleménye. Szerintünk a szervizdíj az, aminek nevezik: a kiszolgálás díja, amit pl. az étterem tulajdonosa bérkiegészítésként ad a pincéreknek, a borravaló pedig ezen felül adható önkéntes extra jutalom. A szervizdíj ebben a formában kötelezően fizetendő tétel ott, ahol van ilyen, a vendég nem mondhatja azt, hogy nem fizeti ki (saját példából kiindulva azért nagyon rossz szolgáltatás esetén van erre lehetőség).
Persze a szakmabéliek, vendéglátók azt is hangsúlyozzák, hogy sokszor gondolkodás nélkül adunk borravalót akkor is, amikor nem kéne. Ha a borravaló adása teljesen tudatos lenne, akkor jobb lenne a szolgáltatás a pozitív ösztönző révén.
Külföldön mennyi az elfogadott borravaló?
Az attól függ. Akadnak olyan országok, ahol ez a fogalom teljesen ismeretlen, s persze olyanok is, ahol a nálunk jellemző 10 százalékos borravalóval azt fejeznénk ki, hogy nem voltunk maradéktalanul elégedettek a szolgáltatással. Külföldi útjaink során ezért mindig ellenőrizzük az adott ország szokásait, ehhez egy kis segítséget nyújt az alábbi táblázat (köszönjük a Hogyankell.hu-nak):