3×3 topélmény a Balaton-felvidéki borvidéken

A Balaton-felvidéki borvidék 5200 hektáros területen a Dél-Bakony és a Keszthelyi-hegység mentén található. Többek között olyan nedűk kerülhetnek a poharunkba erről a vidékről, köztük a Káli medence lejtőiről, mint a zamatos Chardonnay, a Rizlingszilváni, a fűszeres Cserszegi. Összegyűjtöttük azokat a látnivalókat, amik a borokon kívül/ vagy mellett még erre a vidékre vonzhatnak minket.

1. Káli körzet: Kőtenger, pajtamúzeum, major

1.1 A Szentbékkállai Kőtenger Mindszentkálla felé a leglátványosabb. Egykor az intenzív vulkanikus tevékenységgel járó kovasavak és hévízek a homoküledékeket kövekké cementálták, amiket a csapadék, a szél tovább alakított. Így született meg a kőtenger, ahol látványos sziklaformációkon sétálhatunk, a kövek mélyedéseiben pedig ritka virágokra, növénykompozíciókra is bukkanhatunk. Meditációnak sem utolsó ezeken a köveken végig tekinteni.

1.2 Igazi turisztikai gyöngyszemre bukkanhatunk Szentbékkálla centrumában, a Kossuth utca 13. alatt található Borbély-ház pajtájában. Oltárczi Ferenc itt működtet egy kis, ám annál értékesebb múzeumot. Az itt található darabok mindegyike a faluból származik. A gyermeknevelés tárgyaitól a földmérés és talajmunkák eszközein át, a különböző munkák (föld- és szőlőművelés, fakitermelés, háztartás) tárgyaiig sok minden helyet kapott a Pajtamúzeumban.

1.3 A Káli-medence Balaton felé nyíló területén található Salföld, ahol egy majorba is ellátogathatunk. Ezt a programot a kisebbek is imádni fogják, hiszen közelről csodálhatják meg a hazai háziállatfajtákat, állatsimogató is várja őket. A felnőttek fotókiállításban, fűszer- és gyógynövénykertben csiszolhatják tudásukat. Lehetőség nyílik lovaglásra, lovaskocsizásra is a Salföldi Majorban.

2. Balatonederics-Lesencei körzet: Csodabogyós barlang, Afrika Múzeum, Westernpark

2.1 A Keszthelyi-hegység keleti szélén, Balatonedericshez közel található a fokozott védelem alatt álló Csodabogyós-barlang. Ez hazánk tizedik, a Dunántúl hatodik leghosszabb barlangja. Ma ismert járatainak hossza több mint 6 kilométer, mindez 136 méteres mélységgel párosul. A bejárható túraútvonal ennek csak töredéke. A hasadékfolyosók, termek és aknák szövetében a bejárható járatokban Függőkertben, Meseországban is sétálhatunk. Igazán csodálatos úti cél.

2.2 Balatonederics határában egyéb érdekesség és élmény is vár ránk. Ez nem más, mint a több mint száz trófeás Afrika Múzeum. Miután bent megidéztük az afrikai kontinens atmoszféráját, az épület körül elterülő több hektáros területen mini szafari parkban kalandozhatunk tevék, zebrák, struccok, antilopok, bivalyok között. Itt akár nyitott terepjáróval is körbejárhatjuk a parkot, aminek a végén egy kilátótoronyból beláthatjuk a Szigligeti öblöt.

2.3 Kalandunkat folytathatjuk Nemesvita Westernparkjában, ahol a különböző műsor- és programlehetőségeken a humor is helyet kap, így garantált a szórakozás. Itt is lehetőség van pónilovaglásra, de ezenkívül lőhetünk légpuskával, esőerdőben sétálhatunk íjászkodhatunk, aranyat moshatunk, Western-shown ámulhatunk, és egyéb adrenalinfokozó élményekben is részünk lehet.

3. Cserszegi körzet: Szépkilátó, Tarisznyavár, tőzegmedrű gyógytó

3.1 A Balaton legszebb panorámáját kapjuk, ha felmegyünk a balatongyöröki Szépkilátóba, amit Eötvös Károly a Nyugat-Balaton kapujaként emlegetett. A nevével ellentétben itt ne számítsunk konkrét kilátóépületre, inkább egy olyan területet képzeljünk magunk elé, ami kiemelkedik a környezetéből. A látvány szépsége garantáltan így is odaszögez majd.

3.2 Sümeg várától délre kalandozva a várost védő falak és kapuk maradványait találhatjuk, köztük a Tarisznyavárat. A sümegi Tarisznyavár nem működött önálló erődítményként, a városkaput őrző torony részét képezte. A kapubástyától kiindulva az egykori várfal 1100 méter hosszan óvta a belvárost. A Tarisznyavár együttesét képezi a városfal, a lovas- és gyalogkapu, a lőréses bástya és a vámház romjai. 2003 óta folyamatosak az épületfelújítási munkálatok.

3.3 Hévízt senkinek nem kell bemutatni, hiszen Európában egyedülálló természetes tőzegmedrű gyógy-taváról híres világszerte. A hévízi tó egyben a világ legnagyobb biológiailag aktív természetes termál-tava. A 4,4 hektáros nagyságú tó vize, 38 méter forrásmélységgel vízhozamának köszönhetően 72 órán belül teljesen kicserélődik. A római korból származó emlékek szerint 2000 éves múltú tó a mai napig fantasztikus testi, lelki felüdülésben részesíti azokat, akik megmártóznak benne.